onsdag, september 12, 2007

Passproblem

Under förberedelserna inför en resa till Sydamerika (Argentina och Brasilien) i början av oktober fick jag reda på att dessa länder kräver att passet är giltigt i minst sex månader efter inresa i landet. Mitt nuvarande pass är bara giltigt fram till och med 12:e januari nästa år. Alltså blir jag tvungen att skaffa nytt pass hux flux. (Varför just sex månader förresten? Varför inte två år eller fem veckor? Bananrepublikstandard?)

Att skaffa ett nytt pass via ambassaden här i Tokyo tar fyra till sex veckor. Jag reser tillbaka till Sverige om två veckor! Att jag bara har fyra arbetsdagar på mig att ansöka och hinna få ett nytt pass när jag kommer till Sverige gör inte saken enklare. Ett alternativ är förstås att skaffa ett provisoriskt pass men p.g.a. kostnaden undviker man gärna det. Dessutom vet man ju inte hur passkontrollanter i sådana där bananrepubliker reagerar på provisoriska pass. Que?

Efter en del samtal med svenska ambassaden kom vi fram till att vi skulle prova en ny variant där jag gör ansökan här i Tokyo och hämtar ut passet i Nyköping. Det var tydligen nytt för ambassadpersonalen, de hade aldrig gjort något sådant förut. Idag var jag i alla fall på ambassaden och gjorde ansökan. Det var extra viktigt att jag gjorde ansökan idag eftersom diplomatposten bara skickas en gång i veckan - på onsdagar. Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas att passet landar i Nyköping innan jag reser den 2:a oktober.

Inga kommentarer: