måndag, oktober 08, 2007

El Superclasico

Konferensen ar nu avverkad och nu har jag overgatt till att utforska Buenos Aires. Igar var jag och kollade pa "El Superclásico" (fotboll), derbyt med stort D i Argentina och som spelades mellan River Plate och Boca Juniors. Da jag last en hel del varningar om hur farligt det kan vara pa sadana har tillstallningar var jag lite obekvam nar jag borjade ta mig mot River Plates stadion. Val inne pa stadion upptackte jag att min biljett anvisade en biljett vid den ena kortanden av stadion...i en av River Plates hejarklackar och ovanfor oss fanns Boca Juniors hejarklack. Min oro dampades dock ganska omgaende efter att jag tagit plats i min anvisade sektion. Det var inte sa farligt som hade patalats. Jag var ute i valdigt god tid och spenderade nastan fyra timmar bland sjungandes fans och fick uppleva en riktig haftig upplevelse (om man gillar fotboll forstas). Det var en hel del svordomar som yttrades mot Boca Juniors spelare samt klacken ovanfor oss och det kan inte vara speciellt trevligt att vara bortlag i "El Superclásico".

Matchen vann River Plate med 2-0 och som foljd av detta borjade det, ca. tio minuter innan slutsignalen, hagla ner diverse foremal (mest stolsitsar av plast) fran Boca Juniors klack ovanfor oss och vi blev tvungna att overge vara platser for att soka skydd. De flesta verkade dock vana vid dylika tilltag och fortsatte skandera som om ingenting hant.

Inga kommentarer: